Uusimmat PISA-tulokset kertovat sen mikä oli odotettavissa: tulokset laskevat kuin lehmän häntä, vuoristorata ilman jarruja.

Kysellään syitä. Ne on tietenkin hyvä perata läpi, mutta tärkeintä on katsoa tulevaisuuteen ja tehdä korjaavia liikkeitä mahdollisimman pian. Tarvitaan lakimuutoksia, jotta perus- ja ammattikouluun saadaan päättökokeet, kuten lukion ylioppilaskirjoitukset.

Edessä oleva päättökoe saisi sekä oppilaat että opettajat tsemppaamaan ja siten parantamaan taitoja.

Nykyisin niin perus- kuin ammattikoulusta voi saada päättötodistuksen säälivitosilla. Se on kuin heittäisi nuoren bussin alle, todellinen karhunpalvelus nuoren tulevaisuuteen: ei säälivitosista saa elämän eväitä eikä niillä pärjää seuraavalla opintoasteella. Oppilaan pitää hallita luku-, kirjoitus- ja laskutaidot ennen kuin saa päästötodistuksen. Koulua käydään niin monta vuotta, että taidot hallitaan. Se on sekä oppilaan että yhteiskunnan etu.

Kannustan vanhempia ja opettajia yhteiskunnalliseen keskusteluun koulunsa päättävien tulevaisuudesta. Kasvatusvastuuta ei voi myöskään sysätä vain kouluille. Perheet ovat tärkeässä roolissa. Kun koulusta päästään vajavaisin taidoin, se voi altistaa masennukseen, syrjäytymiseen ja lopulta jengiytymisen vaaraan. Emme halua yhtään hukattua tulevaisuutta.

Myös inkluusiota eli erilaisten oppijoiden sulauttamista samoihin ryhmiin pitää tarkastella PISA-tulosten näkökulmasta. Erilaisille oppijoille, hitaille ja nopeille, pitää olla tasoryhmät. Ne ovat ennen kaikkea oppilaan etu, mutta myös yhteiskunnan.

Hallitusohjelmassa luvataan lisäresursseja peruskouluun. Hyvä niin. Tarvitaan kuitenkin muitakin toimia kuin lisätunteja. Kun oppimisympäristö on monellakin tapaa rikki eivätkä opettajat jaksa, nähdään opettajapako alalta. Sitä suomalainen yhteiskunta ei kestä.

Juttu on julkaistu Vihdinuutiset.fi